Leerbegeleiding

Hoe zou het zijn als je kind weer met plezier en vol zelfvertrouwen naar school gaat? Dat hij de lesstof in de klas goed kan onthouden en weer lekker in zijn vel komt te zitten. Waar op scholen vaak de nadruk wordt gelegd op dat wat niet goed gaat, gaat Kinderpraktijk Focus uit van de talenten van het kind. 

"Het doel van leerbegeleiding is om een kind vanuit zijn persoonlijke kracht te laten leren. Het resultaat hiervan is dat het weer plezier krijgt in leren, sociaal-emotionele problemen verdwijnen en de motivatie verbetert."

Niet linksom, maar rechtsom

Kinderen met leerproblemen, eventueel voortkomend uit dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme, hoogbegaafdheid of hoogsensitiviteit, hebben vaak een rechtsgeoriënteerde leerstijl. Ze hebben van nature een voorkeur om in beelden en gevoelsmatig te denken, terwijl het onderwijs zich juist richt op een linksgeoriënteerde leerstijl: in woorden en via het gehoor. Kortom, de manier van leren van deze kinderen sluit niet aan bij de wijze waarop school de lesstof aanbiedt en dáár ontstaat het ‘leerprobleem’.

Ze moeten steeds een klein omweggetje moeten maken om de informatie voor zichzelf begrijpelijk te maken. Tijdens dit omweggetje kunnen ze ‘verdwalen’, wat niet leidt tot het gewenste automatiseren.

Anders leren en sociaal-emotionele problemen

Rechtsgeoriënteerde kinderen ervaren dat ze moeilijk mee kunnen komen met de rest van de klas, wat al snel kan leiden tot faalangst, een negatief zelfbeeld, belemmerende overtuigingen en met buikpijn naar school. Deze problemen ontwikkelen zich niet, omdat deze kinderen een onvermogen hebben, maar omdat ze een andere leerstijl hebben. Krijgen deze kinderen de informatie op een andere manier aangeboden, dan kunnen ze het wél en gaan ze met sprongen vooruit. Bijkomende sociaal-emotionele problemen verdwijnen.

Van leerprobleem naar oplossing

Tijdens de coaching leer ik kinderen gebruik te maken van hun visuele en gevoelsmatige leerstijl. Ze hebben, vaak onbewust, het talent om informatie, zoals woorden, cijfers en gevoelens, te verpakken in beelden. Ze hebben een grote praktische intelligentie en leren door te doen.

Met behulp van de Kernvisie methode leer ik kinderen tools aan om informatie zelf visueel op te slaan in het langetermijngeheugen. Hierdoor kunnen ze de lesstof beter onthouden en op elk gewenst moment reproduceren. Door op deze manier te leren, ontdekken kinderen al snel dat het leren nu wél lukt; zo kunnen ze op eigen kracht weer verder.

Wil je weten welke werkwijze ik bij een coachingstraject hanteer? Klik hier voor meer informatie.

Herken je dit?

Kinderpraktijk Focus helpt

Leerproblemen aanpakken

In een relatief kort, maar effectief 1 op 1 coachingstraject leert jouw kind een specifieke leerstrategie aan. Kinderen leren hoe zij bewust, beter gebruik kunnen maken van hun hersenen.

Daarbij wordt allereerst de basistechniek aangeleerd, waarna in iedere vervolgsessie een ander onderwerp behandeld wordt. Afhankelijk van waar het knelpunt van jouw kind ligt, kunnen de volgende onderwerpen behandeld worden:

Kinderpraktijk Focus is er voor leerlingen die vastlopen in het basis- en voortgezet onderwijs.

Kinderpraktijk Focus helpt

Door toepassing van de Kernvisie methode help ik jou kind op school, maar ook in het dagelijkse leven. 

De Kernvisie methode leert kinderen (en volwassenen) diverse technieken aan om informatie zelf visueel op te slaan en blijvend te kunnen reproduceren. Zij worden zelf verantwoordelijk voor de oplossing, er wordt dus ook veel aandacht besteed aan het opbouwen van de motivatie van het kind.

Reviews

“Wat heb jij raak geschoten met jouw opmerking, dat informatie met een ommetje wordt verwerkt. We denken dagelijks aan je!”

Moeder J. (12 jaar), 1 havo/vwo

“Voor mijn Engelse toets had ik een 10!” (Er verscheen een big smile op zijn gezicht.)

Björn (10 jaar), groep 6

“F. is weer bij! Ze heeft een enorme inhaalslag gemaakt met Grieks en Latijn. Eindelijk heeft ze weer een vrij weekend en krijgt ze haar avonden weer terug.”

Moeder F. (14 jaar), 3 gymnasium

“Wauw! Ik wilde je even zeggen dat ik heel erg veel vertrouwen heb in deze methode en in jou. Alles wat je zei is ongelofelijk herkenbaar en ik heb het gevoel dat er eindelijk iemand snapt hoe het werkt bij Jilles. Bizar en geweldig!”

Moeder van Jilles (13 jaar), 1 havo/vwo
“Sophie is een aantal keren bij Mirella geweest.  Mirella is een heel fijn persoon die puur naar het kind kijkt en ouders ondersteunt. Sophie ging na iedere sessie met meer motivatie weer naar school. Ze kreeg meer vertrouwen in haar zelf. Dank je wel, Mirella”
Moeder van Sophie (9 jaar), groep 6

“Onze nieuwsgierige dochter die een enorm goed geheugen heeft, kon de cijfers en de letters maar niet automatiseren. Het leesproces in groep 3 kwam onvoldoende op gang. Na zoeken op het internet kwamen wij uit bij ‘de Kernvisie methode’ en bij Mirella. We konden snel starten en binnen enkele weken zagen wij bij onze dochter de effecten van deze manier van informatie opslaan. Haar zelfvertrouwen ging vooruit door de succeservaringen die zij opdeed. Ook de fijne gesprekken met Mirella hebben daaraan bijgedragen. Mirella coacht het kind en ziet het kind ook echt. Als ouder heb ik de samenwerking als erg prettig ervaren. De tips en tricks, maar ook de begeleidingsgesprekken waarin ik veel herkenning vond.”

Moeder Milou (7 jaar)

Voor ouders

Dat een kind niet mee kan komen op school en daardoor niet lekker in zijn vel zit, doet wat met een kind, maar ook met jou als ouder. Jouw kind werkt hard, jij helpt waar je kunt en gesprekken met school lopen alleen maar uit op nog meer herhaling van de aangeboden lesstof. Dit helpt niet; het verergert vaak alleen maar. Het kind ervaart nog meer spanning, wordt onrustig en onzeker, haakt af in de klas en ontwikkelt zo een negatief zelfbeeld. Het kind heeft daardoor vaak het idee ‘dom’ te zijn.

Als ouders wil je het beste voor je kind, dat jouw kind weer plezier krijgt in leren en vooral dat jouw kind goed in zijn vel zit. Gelukkig kan het anders en daar help ik jullie graag bij.