Voortgezet onderwijs

Heeft jouw kind moeite met het leren van de grotere hoeveelheid lesstof? Lukt het jouw kind niet zelfstandig te plannen en te leren? Zijn woordjes in een vreemde taal een crime? Komt jouw kind niet mee op school, maar heb je het idee dat het er wel in zit? Ik help jullie graag.

Drechtsgeoriënteerde leerling – met of zonder – dyslexieverklaring kan behoorlijk vastlopen in het voorgezet onderwijs.

Het kan zijn dat jouw kind de basisschool zonder problemen heeft doorlopen en nu in het voortgezet onderwijs vastloopt. Dagelijks dienen zich echter leerlingen aan, meestal uit de tweede klas van het voortgezet onderwijs, waarbij de trucjes en ezelsbruggetjes niet meer voldoende werken, omdat de vraagstukken te complex worden.

Op de middelbare school is de hoeveelheid leerstof veel groter, net als het beroep dat wordt gedaan op de zelfstandigheid van jouw kind. Hun grote probleem is, dat zij de basisinformatie zoals de sommen tussen 1-20, de tafels en de woordbeelden niet hebben geautomatiseerd. Door middel van de Kernvisie methode worden zij in staat gesteld om alsnog deze basisinformatie te automatiseren.

"Doordat ik de tafels nu beter ken, gaat wiskunde ook beter."

Daarnaast vereist het voortgezet onderwijs een andere manier van leren. Leerlingen worden geconfronteerd met andere vakken, zoals moderne talen en de hoeveelheid lesstof wordt steeds groter. Ook hier biedt de Kernvisie methode oplossingen om wel te kunnen automatiseren en bijvoorbeeld grote stukken tekst te leren.

Een andere leerstrategie

Op de basisschool wordt lesstof vaak herhaald en op de middelbare school wordt de strategie ‘stampen’ aangeraden. Echter, kinderen met leerproblemen hebben meestal een andere leerstijl ten opzichte van hoe school de lesstof aanbiedt. Dit herhalen en stampen helpt daarbij niet, wat betekent dat deze leerlingen de lesstof op een andere manier tot zich moeten nemen om het te kunnen onthouden.

"Bizar om te zien, dat Engelse woorden nu wél blijven 'hangen'! Stampen werkt niet, maar met deze manier van opslaan, lukt onthouden wel."

Aan het einde van de coaching ...

Kinderpraktijk Focus helpt

Leerproblemen aanpakken

In een relatief kort, maar effectief 1 op 1 coachingstraject leert jouw kind een specifieke leerstrategie aan. Jouw kind leert leren op een manier die bij hem past en hoe hij bewust beter gebruik kan maken van zijn hersenen. 

Allereerst wordt de basistechniek aangeleerd, waarna in iedere vervolgsessie een ander onderwerp behandeld wordt. Afhankelijk van waar het knelpunt van jouw kind ligt, kunnen de volgende onderwerpen behandeld worden:

Het resultaat

Het resultaat van leerbegeleiding is dat jouw kind een leerstrategie heeft waarmee het uit de voeten kan. Het leert handvatten voor:

  • onthouden,
  • begrijpend lezen,
  • samenvatten,
  • mindmappen,
  • toepassen van leerstof,
  • plannen en concentreren.

Daarnaast leert het zijn karaktereigenschappen kennen en voor school in te zetten. Hierdoor krijgt jouw kind meer zelfvertrouwen, zullen leerresultaten verbeteren en zal zijn motivatie toenemen. Het leren zal hierdoor minder moeite kosten en wordt mogelijk zelfs weer leuk! 

De aangeleerde techniek kan na de middelbare school ook worden toegepast op een vervolgopleiding of -studie. Je kind leert dus vaardigheden waar het zijn hele leven plezier van heeft.

Wil je weten welke werkwijze ik bij een coachingstraject hanteer? Klik hier voor meer informatie.

Aanmelden

Met een praktische aanpak en de juiste handvatten voor jouw kind, gaan jullie samen aan de slag. Jouw kind spijkert zijn vaardigheden bij en krijgt daardoor weer zelfvertrouwen en plezier in het leren! Wil jij dat ook? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.