Heeft jouw kind moeite met leren lezen, spellen en is werkwoordspelling een groot vraagteken? Wil het automatiseren van sommen en tafels maar niet lukken? Heeft jouw zoon of dochter moeite met het leren van grote stukken tekst van aardrijkskunde en geschiedenis? Gaat jouw kind niet meer met plezier naar school? Ik help jullie graag.
De rechtsgeoriënteerde leerling – met of zonder – dyslexieverklaring kan behoorlijk vastlopen in het basisonderwijs.
Groep 3 – 5
In de kleutergroep mogen kinderen op ontdekkingstocht en kunnen ze spelenderwijs kennis maken met letters en cijfers. In groep 3 verandert het ‘mogen’ in ‘moeten. Het is vaak vanaf dat moment dat de eerste signalen zich openbaren dat een kind tegen leerproblemen aan kan gaan lopen.
Kinderen kunnen vastlopen op lezen, spelling en/of rekenen. Bij lezen en spelling hebben ze vaak nog moeite om de letters te vormen. Letters worden nog getekend in plaats van geschreven, letters en cijfers worden nog omgedraaid. Ze hebben moeite om woorden te herkennen en het lezen wil niet vlotten. Ook komt het voor, dat een kind juist vastloopt met rekenen en dat spellen en lezen op het eerste gezicht prima gaat.
Later kunnen kinderen ook nog vastlopen bij het automatiseren van sommen en tafels, begrijpend lezen en topografie.
"Eindelijk had ik een voldoende voor mijn dictee."
Milou (7 jaar), groep 4
Groep 6 – 8
Het kan zijn dat zich al eerder leerproblemen hebben voorgedaan en dat jouw kind al extra hulp heeft gehad. Ook kunnen leerproblemen zich na een ‘zorgeloze’ start pas in de bovenbouw openbaren.
Dat kinderen niet mee kunnen komen in de bovenbouw, komt meestal doordat zij op een andere manier denken en leren. Ze hebben een andere leerstijl. Hierdoor zijn zij veel tijd kwijt aan het leren van ‘makkelijke’ onderdelen en lukt basisautomatisering niet. De hoeveelheid leerstof wordt in de bovenbouw groter, vakken als aardrijkskunde, biologie en geschiedenis (wereldoriëntatie) komen erbij en taal wordt uitgebreid met werkwoordspelling en zinsontleden. Ook moeten kinderen boekbesprekingen en spreekbeurten houden en krijgen ze soms huiswerk. Kortom, er komt veel op ze af. Daardoor kan het zijn dat ze door de bomen het bos niet meer zien, achter de feiten aan gaan lopen en vastlopen.
Als bij kinderen het leerproces moeizaam op gang komt, dan kan dat ervoor zorgen dat ze onzeker worden, faalangst of een negatief zelfbeeld ontwikkelen of moeite hebben om zich te concentreren op school.
"Doordat ik nu weet hoe het in mijn hoofd werkt, voel ik me zelfverzekerder."
Robin (11 jaar), groep 7
Tijdig actie ondernemen
Merk je dat je kind vastloopt op school, onder presteert, moeizaam vooruitgaat en onzeker of faalangstig is? Heeft eventuele geboden hulp onvoldoende resultaat gehad? Dan is het tijd om actie te ondernemen en hulp in te schakelen die specifiek bij jouw kind aansluit.
Wil je weten welke werkwijze ik bij een coachingstraject hanteer? Klik hier voor meer informatie.
Aan het einde van de coaching ...
- Staat er een stevig fundament, waardoor het leren makkelijker gaat.
- Is kennis op elk gewenst moment beschikbaar.
- Heeft jouw kind meer vertrouwen in zichzelf en zijn leervaardigheden.
- Is jouw kind meer in balans, doordat er rust en ruimte ontstaat in het hoofd.
- Blijft er meer tijd over om leuke dingen te doen.
- Zorgt de juiste aanpak bij leren voor meer rust in het gezin.
Kinderpraktijk Focus helpt
Leerproblemen aanpakken
In een relatief kort, maar effectief 1 op 1 coachingstraject leert jouw kind een specifieke leerstrategie aan. Kinderen leren hoe zij bewust beter gebruik kunnen maken van hun hersenen. Daarbij wordt allereerst de basistechniek aangeleerd, waarna in iedere vervolgsessie een ander onderwerp behandeld wordt. Afhankelijk van waar het knelpunt van jouw kind ligt, kunnen de volgende onderwerpen behandeld worden:
- letterkennis
- lezen
- schrijven
- spelling
- rekenen
- automatisering sommen en tafels
- vreemde talen (Engels, Frans, Duits)
- Topografie (wereldoriëntatie)
- klokkijken
- (faal)angst
- concentratie en motivatie
Kinderpraktijk Focus helpt
bij lezen
- Laag leesniveau
- Hardnekkig hakken- plakken
- Te langzaam, te snel of radend lezen
- Blijft lang hangen op hetzelfde leesniveau
- Geen plezier in lezen
- Moeite met woorden spellen
- Moeite met toepassen van spellingregels
- Lage score op toetsen en dictees
- Moeite met letters, klank- tekenkoppeling
- Omkeringen bij tweetekenklanken: oe - eo
- Moeite met schrijven, slordig handschrift
bij rekenen
- Sommen 1-20 zijn lastig
- Uit het hoofd leren van de tafels lukt niet
- Moeite met getal-symbolen
- Moeite met toepassen rekentechnieken (+, -, x, : )
- Moeite met verhaaltjessommen
- Klokkijken
Met een praktische aanpak en de juiste handvatten voor jouw kind, ga je samen met je kind aan de slag. Jouw kind spijkert zijn of haar vaardigheden bij en krijgt daardoor weer zelfvertrouwen en plezier in het leren! Wil jij dat ook voor jouw kind? Neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.