Ieder mens denkt op 4 verschillende manieren; auditief (via het gehoor), visueel (in beelden), kinesthetisch (met het gevoel) en digitaal (beredeneren en uit schrift). We gebruiken al deze denksystemen, maar hebben wel voorkeuren in het gebruik van deze systemen.
De kinderen die ik in mijn praktijk begeleid hebben een voorkeur om visueel en/of kinesthetisch te denken. Dus bij voorkeur in beelden (ook wel beelddenken genoemd) én met hun gevoel. Juist deze combinatie zorgt voor een andere leerstijl. We noemen dit een rechtsgeoriënteerde leerstijl.
Vier soorten denk- en leerstijlen
Linksgeoriënteerd en rechtsgeoriënteerd
Auditief
(via het gehoor)
Visueel
(in beelden)
Digitaal
(denken)
Kinistetisch
(op gevoel)
Auditief
(via het gehoor)
Visueel
(in beelden)
Digitaal
(denken)
Kinistetisch
(op gevoel)
Kinderen die een voorkeur hebben om met hun rechterhersenhelft te werken, kunnen tegen leerproblemen aanlopen, omdat het onderwijssysteem de informatie aanreikt voor de linkerhersenhelft. Dit staat verder van hen af.
Het is dus niet het onvermogen van het kind. Als deze kinderen de informatie op een andere manier aangeboden krijgen, kunnen ze het wel en gaan ze met sprongen vooruit.
Dit betekent dat het linksgeoriënteerde onderwijssysteem de lesstof zodanig moet gaan aanbieden, dat kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl deze eenvoudig kunnen verwerken. De praktijk leert dat hier (nog) weinig aandacht (of kennis over) is.
“Stel iemand legt je iets uit, maar je begrijpt niet zo goed waar hij het over heeft. Als je dat aangeeft legt die persoon het nog een keer uit, maar dan op een andere manier en nu valt het kwartje wel.
Herkenbaar?
Heb je dan een afwijzing of ben je anderszins verstandelijk beperkt? Of moest de informatie op een andere manier aangeboden worden?
Wim Bouman, oprichter Kernvisie methode. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Kijken we naar onze hersenen, dan spreken we van een linker- en een rechterhersenhelft.
Links zit onze ratio, zoals het beredeneren, tekenherkenning (letters, woorden, cijfers, getallen), maar ook de analyse, volgordes, logica en de details.
De rechterhersenhelft verzorgt onze praktische intelligentie en staat voor emotie, ritme, ruimtelijk inzicht, overzicht, verbeelding, dagdromen, kleurherkenning, muziek en gevoel.
Kinderen die een voorkeur hebben om met hun rechterhersenhelft te werken, kunnen tegen leerproblemen aanlopen, omdat het onderwijssysteem de informatie aanreikt voor de linkerhersenhelft. Dit staat verder van hen af.
Het is dus niet het onvermogen van het kind. Als deze kinderen de informatie op een andere manier aangeboden krijgen, kunnen ze het wel en gaan ze met sprongen vooruit.
Dit betekent dat het linksgeoriënteerde onderwijssysteem de lesstof zodanig moet gaan aanbieden, dat kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl deze eenvoudig kunnen verwerken. De praktijk leert dat hier (nog) weinig aandacht (of kennis over) is.
“Stel iemand legt je iets uit, maar je begrijpt niet zo goed waar hij het over heeft. Als je dat aangeeft legt die persoon het nog een keer uit, maar dan op een andere manier en nu valt het kwartje wel.
Herkenbaar?
Heb je dan een afwijzing of ben je anderszins verstandelijk beperkt? Of moest de informatie op een andere manier aangeboden worden?
Wim Bouman, oprichter Kernvisie methode. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Welke leerstijl herken je bij jouw zoon of dochter?